سخنی با شکست خوردگان در بورس: از چاله در چاه نیفتید!
نوشته شده توسط : علی

داشتن آگاهی لازمه موفقیت در خرید ارزهای دیجیتال است. متاسفانه افرادی برای جبران ضررهایشان در بورس، بدون آشنایی وارد کریپتوکارنسی شده‌اند، غافل از این که ممکن است از چاله در چاه سقوط کنند!

 

احتمال ممنوعیت فروش ارز دیجیتال در ایران، با در نظر گرفتن تعداد بسیار زیاد تریدرها و سرمایه‌گذاران در این حوزه، این روزها برای میلیون‌ها نفر تبدیل به یک دغدغه شده است. در افزایش انفجاری میزان محبوبیت رمز ارزها در ایران دو علت را باید دنبال کرد؛ ماه‌های منتهی به 2021 و اولین ماه‌های این سال میلادی، با افزایش شدید قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال رو به رو شد. از طرفی در همین بازه زمانی، بورس ایران به شدت سقوط کرد و افراد زیادی سرمایه‌شان را از دست دادند.

طبیعی است شکست خوردگان در بورس به دنبال جبران ضرر و زیان‌های خود باشند. به این منظور، سودآوری بالای ترید یا حتی هودل رمز ارزها وسوسه‌انگیز است! متاسفانه دستپاچگی سرمایه‌گذاران متضرر در بورس سبب شده از چاله به چاهی عمیق سقوط کنند. اما چگونه؟

مهاجرت مردم از بورس به کریپتوکارنسی

در بحث مهاجرت عده زیادی، مخصوصا حجم بالای ضرر دیدگان، از بورس به بازار رمز ارزها شکی نیست، به طوری که آقای مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، نیز در نامه‌اش به رئیس جمهور کشور برای ممنوع کردن خرید و فروش بیت کوین در ایران، به این موضوع اشاره کرد.

در نامه مجتبی توانگر به آقای روحانی آمده مدیریت مساله‌دار دولت در بازار سرمایه سبب شده است افراد زیادی به تبلیغ‌کنندگان سرمایه‌گذاری در رمز ارزها پاسخ مثبت بدهند. او با نوشتن «مدیریت مسئله‌دار دولت» اشار‌ه‌ای طعنه‌دار به سقوط بورس داشت، اما صحبتی از ضرر و زیان سنگین عده زیادی در بورس نکرد.

مقصر چه کسی است؟

بله، عده بی‌شماری سراسیمه به بازار کریپتوکارنسی از بورس مهاجرت کرده و سرمایه زیادی وارد آن کرده‌اند، اما چه چیزی سبب دستپاچگی آن‌ها شده است؟ مگر نه این که شکست خوردگان در بورس، آن هم در وضعیت بد اقتصادی تحت تاثیر فشارهای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، به دنبال راهی برای جبران گوشه‌ای از ضرر و زیان‌های خود هستند؟ آیا می‌توان این هجوم آن‌ها را با در نظر گرفتن تجربه قبلی‌شان طمع خطاب کرد؟

آن چه سبب شده سرمایه‌گذارن قدیمی بورس، اکنون سراسیمه به بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال هجوم بیاورند، برخلاف صحبت‌های آقای مجتبی توانگر «لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی» نیست و ریشه را باید فقط در همان «مدیریت مسئله‌دار دولت در بازار سرمایه» دنبال کرد. اگر دارایی مردم به خوبی در بورس مدیریت و سود خوبی به جیب سرمایه‌گذاران سرازیر می‌شد، دیگر ارزهای دیجیتال جذابیتی برای آن‌ها نداشتند.

متاسفانه سقوط، به شکل دومینو، در حال ادامه است. شکست خوردگان بورس، برای عقب نماندن از غافله سرمایه‌گذاران در بیت کوین، با عجله به این سمت سرازیر شده‌اند، غافل از این که ممکن است از چاله درون چاه بیفتند؛ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیازمند آشنایی با مفاهیم اول، یادگیری نحوه کار با کیف پول‌ها و توجه به شدت بالای نوسان قیمت‌ها در اینجا است، در غیر این صورت ته مانده سرمایه‌ای که برای مردم بعد از ضرر دیدن در بورس  باقی مانده نیز دود خواهد شد!

شکست در بورس را در بازاری دیگر تکرار نکنید!

چند نکته مهم را در ارتباط با رمز ارزها باید مد نظر داشته باشید. ابتدا آگاهی‌تان را نسبت به این مسائل افزایش داده و سپس شروع به خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کنید. آشنایی با مفاهیم پایه و اولیه ارز دیجیتال (رمز ارز) و بلاک چین را قبل از هر گونه خرید در اولویت قرار بدهید.

به دقت از والت رمز ارزی خود مراقبت کنید

رمز ارزهای مبتنی بر بلاک چین، تفاوتی اساسی با بازارهای مالی سنتی نظیر بورس دارند؛ آن‌ها غیر متمرکز اداره می‌شوند. این ویژگی سبب شده کنترل سرمایه از دست نهادهایی همچون بانک‌ها گرفته شده و در دست خود افراد قرار بگیرد. این موضوع تماما مزیت است، مگر قادر به نگهداری از دارایی‌تان نباشید!

غیر متمرکز بودن به معنی قرارگیری شما در مسند مدیریت سرمایه است، پس مسئولیت همه چیز بر عهده خودتان است. اگر نام کاربری و رمز عبور ورود به وب سایت یک کارگزار بورس را فراموش کنید، به سادگی آب خوردن قادر به بازیابی حساب و ادامه فعالیت خواهید بود، اما بروز چنین اتفاقی برای یک کیف پول ارز دیجیتال مساوی خداحافظی همیشگی با دارایی رمز ارزی است، حتی اگر میلیاردها دلار در آن ذخیره کرده باشید.

والت، نرم افزاری برای ذخیره کردن و مدیریت کلید عمومی و کلید خصوصی به شمار رفته و ابزارهایی برای تعامل با بلاک چین در اختیارتان قرار می‌دهد. اگرچه یادگیری نحوه کار بلاک چین و معنا و مفهوم کلیدهای خصوصی و عمومی به افزایش دانشتان کمک می‌کند، اما برای خرید و فروش رمز ارزها الزامی به این کار وجود ندارد. در ارتباط با کیف پول‌های ارز دیجیتال، کافی است نکات زیر را آویزه گوش کنید:

  • بعد از نصب و اجرای یک کیف پول نرم افزاری موبایل یا دسکتاپ، یا راه‌اندازی یک کیف پول سخت افزاری، یک عبارت بازیابی تحت عنوان “Recovery Phrase” یا “Seed Phrase” در اختیارتان قرار می‌گیرد. این عبارت متشکل از 12 یا 24 کلمه است. آن را در جایی مطمئن یادداشت کنید.
  • اگر اپلیکیشن والت به اشتباه پاک شود، یا برای تعویض گوشی هوشمند خودتان عمدا آن را حذف و روی دستگاهی جدید نصب کنید، تنها راه بازیابی مجدد دارایی همان عبارت بازیابی است. در صورت سرقت شدن گوشی یا لپ تاپ حاوی یک اپلیکیشن کیف پول یا گم شدن و به سرقت رفتن کیف پول سخت افزاری نیز تنها راه دسترسی مجدد به سرمایه، Recovery Phrase محسوب می‌شود.
  • عبارت بازیابی کیف پول را باید در مکانی مطمئن به شکل آفلاین یادداشت کنید. نگهداری آن به صورت آنلاین، مثلا در یک اپلیکیشن نوت‌برداری موبایل، صحیح نیست و خطر سرقت را به شدت افزایش می‌دهد. کلمات را روی تکه‌ای کاغذ نوشته و در یک یا چند نقطه غیر قابل حدس برای دیگران نگهداری کنید.
  • حتما روی اپلیکیشن کیف پول یا والت سخت افزاری خود یک پسورد برای جلوگیری از ورود افراد غریبه قرار بدهید.
  • داخل اپلیکیشن، ایجاد تراکنش را منوط به وارد کردن پسورد و در صورت ممکن تایید دو مرحله‌ای کنید. به این ترتیب ارسال بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری از کیف پول شما به مقصدی دیگر، نیازمند وارد کردن کد ارسال شده به ایمیل یا شماره تماس‌‌تان خواهد بود.
  • هرگز عبارت بازیابی یا خود کلیدهای خصوصی‌تان را در اختیار بقیه قرار ندهید.
  • کیف پول‌های آنلاین نظیر اپلیکیشن‌های تحت وب امنیت پایین‌تری در مقایسه با دیگر انواع کیف پول ارز دیجیتال دارند. سرمایه‌ای با حجم بالا را در آن‌ها نگهداری نکنید.
  • حین استفاده از صرافی‌های خارجی مراقب باشید. تعدادی از آن‌ها تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایرانی استفاده از خدماتشان را برای کاربرانی ایرانی ممنوع کرده‌اند. به عنوان نمونه باید به بایننس، بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا، اشاره کرد. پی بردن آن‌ها به هویت واقعی شما منجر به مسدود شدن حساب و بلوکه شدن سرمایه خواهد شد.
  • برای نگهداری مقدار زیادی رمز ارز با ارزش زیاد، از یک کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال استفاده کنید.
  • اگر استراتژی شما ترید نیست و می‌خواهید دارایی رمز ارزی خود را برای طولانی مدت نگهداری کنید، ایمن‌ترین روش ذخیره‌سازی، استفاده از یک کیف پول کاغذی است.

توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها

آن چه سبب شده ارزش دارایی عده‌ای به واسطه سرمایه‌گذاری در بیت کوین یا سایر رمز ارزهای محبوب طی مدت زمانی کوتاه افزایش پیدا کند، شدت بالای نوسان قیمت‌ها در بازار کریپتوکارنسی است. البته باید آن سوی قضیه را در نیز در نظر گرفت؛ همانطور که احتمال افزایش شدید قیمت وجود دارد، ممکن است قیمت به یکباره شدیدا سقوط کند!

ریسک نوسانات قیمت در ارزهای دیجیتال بالا است. در نتیجه تا زمانی که دانش کافی در زمینه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به دست نیاورده و از یک سرمایه‌گذاری اطمینان کافی ندارید، نباید حجم زیادی پول وارد کنید.

تعدد پروژه‌های کلاهبرداری و اسکم

موازی با افزایش محبوبیت و حجم معاملات رمز ارزها، ایده‌های کلاهبرداری در این حوزه نیز بیشتر می‌شوند. واقعیت این است که ارزهای دیجیتال با توجه به نوع خاص رمزنگاری و غیر متمرکز بودن، پتانسیل بالایی برای کلاه‌برداری و دزدی دارند.

از سال‌ها قبل پروژه‌های کلاهبرداری متعددی بر پایه رمز ارزها شکل گرفته‌اند. تعدد آن‌ها سبب شده عده‌ای افراد ناآگاه، بیت کوین را کاملا به طرح‌های هرمی، پانزی و کلاهبرداری ارتباط بدهند، در حالی که سواستفاده از این فناوری کاربردی در اعمال خلاف قانونی، به معنی کلاهبرداری بودن خود پروژه اولین رمز ارز دنیا نیست!

بیشتر بخوانید: طرح پانزی و طرح هرمی چیست و چه تفاوت‌ و شباهتی با یکدیگر دارند؟

قبل از سرمایه‌گذاری باید درباره یک پروژه اطلاعات کافی به دست آورید. ممکن است افزایش شدید قیمت یک کوین یا توکن شما را برای خرید آن وسوسه کند، اما اگر این رشد شدید قیمت به خاطر دست‌کاری فرد کلاهبردار پشت آن بوده باشد، سرمایه‌تان بخار خواهد شد!

همچنین هر طرحی که از بیت کوین نام می‌برد، لزوما سودآور نیست! به عنوان مثال ممکن است در یک طرح پانزی یا هرمی از بیت کوین استفاده شده و آینده روشن این رمز ارز علت موفقیت پروژه خطاب شود، اما این تحلیل کامل غلط است. در اصل فرد کلاهبردار در حال پولدار کردن خود به واسطه بیت کوین بوده و شما را پله زیر پایش قرار داده است!

تعداد پروژه‌های کلاهبرداری در این زمینه بیش از حد تصور است. به عنوان نمونه‌ای که اخیرا جنجال به پا کرد باید به فروش «بیت کورن»، ارز دیجیتالی با قیمت یک دلار، اشاره کنیم!

در یکی از مطالب وبلاگ بیت 24 درباره انواع کلاهبرداری بیت کوینی صحبت و راه‌های جلوگیری از آن‌ها را بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید: انواع کلاهبرداری بیت کوینی و راه‌های جلوگیری از آن‌ها

تهیه شده در بیت 24

مطالب مرتبط




:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: